28. juna 2024. godine počinju 43. Pozorišne/Kazališne igre BiH, najznačajniji pozorišni kulturni događaj u Bosni i Hercegovini. Grad Jajce otvara svoja vrata za glumce i ljubitelje pozorišta, a u 9 dana, od 28.juna do 6. jula 2024. godine, na daskama Pozorišne dvorane Doma kulture u Jajcu, u takmičarskom programu, bit će prikazano sedam predstava. Pored takmičarskog programa, ove godine očekuje vas bogat prateći program, premijere predstava, izložbe, promocije knjiga, amaterske dječije predstave, te muzičko-scenski komadi.
Na konferenciji za medije održanoj u Muzeju književnosti i pozorišne umjetnosti u Sarajevu organizatori Festivala, načelnik Općine Jajce i predsjednik Vijeća Festivala Pozorišnih/Kazališnih igara Edin Hozan, teatrolog i selektor Zoran Mlinarević, direktor JU Dom kulture Jajce i direktor Festivala BiH Fikret Čančar, te direktor Umjetničke galerije BiH Strajo Krsmanović, ukazali su na važnost Festivala kojim se marljivo i uporno čuva kultura. Nakon što je selektor ovogodišnjih Igara profesor Mlinarević odgledao sve prijavljene predstave, na konferenciji je zvanično saopćio rezultate selekcije. Za ovogodišnje Pozorišne/Kazališne igre u Jajcu prijavilo se 10 teatarskih kuća iz Bosne i Hercegovine, koji su nominirali ukupno 16 pozorišnih predstava.
Za ovogodišnje Pozorišne/Kazališne igre u Jajcu prijavilo se 10 teatarskih kuća iz Bosne i Hercegovine, koji su nominirali ukupno 16 pozorišnih predstava. Selektor je imao priliku gledati sve predstave uživo, na osnovu čega je odabrao sljedećih sedam predstava za glavni program 43. Pozorišnih/Kazališnih igara:
▪️”Tri prikazivanja Boga”, autora teksta i reditelja Aleša Kurta, u produkciji Narodnog pozorišta Tuzla;
▪️”Stepski vuk” Hermana Hessea, u režiji i dramatizaciji Tamare Kučinović, HNK Mostar;
▪️”Otac” Floriana Zellera, reditelja Dine Mustafića, Kamerni teatar 55;
▪️”Othello” predstava Williama Shakespearea u režiji Oksane Dimitriieve, SARTR;
▪️”Mali ratovi i kabine zare”, režija Ivica Buljan, Narodno pozorište RS-a Banja Luka;
▪️Ivo Martinić “Drama o Mirjani i ovima oko nje” u režiji Nermina Hamzagića, BNP Zenica;
▪️”Marlene Dietrich: Pet tačaka optužnice” autora teksta i reditelja Harisa Pašovića, Narodno pozorište Sarajevo.
Ključ grada Jajca ove godine, tokom festivalskih dana, brižno će čuvati dugogodišnji prijatelj Jajca i Pozorišnih/Kazališnih igara Strajo Krsmanović, direktor Umjetničke galerije BiH.
Izvještaj selektora o izabranim predstavama:
- Ivor Martinić DRAMA O MIRJANI I OVIMA OKO NJE, režija: Nermin Hamzagić, Bosansko narodno pozorište Zenica
DRAMA O MIRJANI I OVIMA OKO NJE studija je lika glavne junakinje Mirjane (zapaženo glumačko ostvarenje Snežane Vidović), koja se ostvaruje kroz niz odnosa između nje i ostalih likova iz njenog okruženja. Iako ona sebe na početku drame definiše kao „ženu koja ima samo kćer, godine, sjećanje i jedan stan koji mrzi“, nju ustvari određuju ostali likovi koji je okružuju, svako od njih uronjen u vlastita egzistencijalna pitanja i nesigurnosti. I kao što su u komadu povremeno nejasne granice između dijaloga i unutrašnjih monologa (koji služe kao komentar situacije i svojevrsni rezime unutrašnjeg nezadovoljstva likova njihovom rutinom), tako je i prostor na sceni scenografski (scenografija: Sabina Trnka) i dramaturški (dramaturgija: Asja Krsmanović) izgrađen međusobnim pretapanjem različitih svakodnevnih prostora u kojima likovi piju kafu, spavaju, dosađuju se ili tragaju za razlogom i smislom svog postojanja. - Vida Davidović MALI RATOVI I KABINE ZARE, režija: Ivica Buljan, Narodno pozorište Republike Srpske Banja Luka
Drama Vide Davidović MALI RATOVI I KABINE ZARE priča je o odrastanju, koja se odvija u dva isprepletena vremenska razdoblja, u prošlosti i sadašnjosti. Prošlost je vrijeme rata, sadašnjost je obilježena traumama prošlosti, dok je budućnost eventualno moguća u Parizu. Prividni bajkoviti filter kroz koji nam autorica prikazuje sazrijevanje dvije glavne junakinje – Male iz prošlosti i neke druge Male iz sadašnjosti – ne može ublažiti traume odrastanja u njihovom surovom okruženju. (Dvije glavne uloge u ovoj predstavi ostvarile su studentice glume Anđela Tasić i Anđela Rakočević.) Reditelj predstave Ivica Buljan nije želio scenografskim rješenjima diferencirati različite prostore u kojima se odvijaju dvije vremenske linije komada, već se odlučio da uokviri zbivanje na sceni velikom kutijom cigareta na kojoj, kao svojevrsni ironijski komentar, dominira utrostručeno upozorenje na bosanskom, hrvatskom i srpskom jeziku: „Pušenje ubija.“ (Scenograf predstave je Aleksandar Denić.) Umjesto toga, dinamika zbivanja u predstavi se gradi kolektivnom glumačkom igrom isprepletenom muzičkim komentarima (muzika – Petar Bilbija) i svjetlosnim akcentima (dizajn svjetla – Sonda Trinajst). Predstava je
rađena u koprodukciji sa Sterijinim pozorjem. - Autorski projekat Harisa Pašovića MARLENE DIETRICH: PET TAČAKA OPTUŽNICE, režija: Haris Pašović, Narodno pozorište Sarajevo
Polazeći od poznate izjave Andrea Malrauxa koji je Marlene Dietrich nazvao „mitskom figurom“, Haris Pašović se u ovom svom autorskom projektu upušta u svojevrsnu potragu i rekonstrukciju lika i djela ove velike glumačke dive. Okvir predstave je fiktivno suđenje svaka od pet tačaka optužnice osvjetljava neki od aspekata složenog života koji je vodila Marlene Dietrich. Mirjana Karanović preuzela je na sebe vrlo složen glumački zadatak, plastično gradeći svoju ulogu emotivno nabijenim monolozima kojima je publici oživjela Marlene Dietrich kroz njen odnos sa majkom, antiratni angažman, majčinstvo i intimne veze i prijateljstva koja je imala. Video projekcije koje su inkorporirane u predstavu (video art: Dino Hujić) daju dodatni vizuelni sloj predstavi, ne samo na dekorativnom planu već i kao određenu vrstu komentara vremena i historijskog trenutka koji je svojim životom i djelom obilježila Marlene Dietrich. Predstava je nastala u koprodukciji Narodnog pozorišta Sarajevo, Bosanskog narodnog pozorišta Zenica i Associazione Mittelfest. - Florian Zeller OTAC, režija: Dino Mustafić, Kamerni teatar 55
Reditelj Dino Mustafić na sceni Kamernog teatra 55 postavio je poznatu porodičnu trilogiju Floriana Zellera, a od tri dramska teksta OTAC je svakako najbolje i najuspješnije Zellerovo djelo. Ova predstava je intimna introspekcija u unutrašnji svijet glavnog junaka Andréa (koga zaista upečatljivo utjelovljuje gostujući glumac Vladimir Jurc), čija stvarnost počinje da se urušava pod neumitnim pritiskom nastupajuće demencije. Uz odličnu partnersku glumačku igru između Vladimira Jurca i Maje Izetbegović (koja je napravila odlično nijansiranu emotivnu ulogu kćerke Anne) kao i ostalih glumaca u predstavi, Mustafić nastoji i svojim izborom simboličkih rediteljsko-scenografska rješenja (kostimografkinja i scenografkinja predstave je Adisa Vatreš Selimović), poput raspadajućih stolica/namještaja ili opalog jesenjeg lišća, dodatno publici prikazati subjektivni osjećaj užasa glavnog junaka i njegovih najbližih, dok se njegova sjećanja polako fragmentiraju i nestaju. - William Shakespeare OTHELLO, režija: Oksana Dmitriieva, SARTR
OTHELLO, kao i mnogi drugi Shakespeareovi komadi, u sebi nosi niz univerzalnih tema koje, u svakoj novoj postavci, imaju potencijal da se pokažu kao bolno i konkretno aktuelne. Gostujuća ukrajinska rediteljica Oksan Dimitriieva podsjetila nas je da je OTHELLO također i drama o ratu i njegovim posljedicama. Kondenzirana radnja i dinamična kolektivna glumačka igra (čemu je svakako doprinijela koreografkinja Inna Falkova) doprinijelu su osjećanju ratnog bjesnila koji okružuje osnovni zaplet. Glavne uloge u predstavi su ostvarili Ermin Bravo u ulozi Othella i Alban Ukaj kao Iago. Predstava je nastala kao koprodukcija Sarajevskog ratnog teatra i Teatra Ulysses.
- Hermann Hesse STEPSKI VUK, režija i dramatizacija: Tamara Kučinović, Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru
Poznati roman Hermanna Hessea STEPSKI VUK poslužio je rediteljici Tamari Kučinović i glumačkom ansamblu ove predstave kao polazna tačka za vrlo zanimljivo teatarsko istraživanje temeljnog odnosa između individualnog i kolektivnog. Oslanjajući se na veliko iskustvo rada u lutkarskom teatru, Kučinović pronalazi zanimljiva i neuobičajena scenska rješenja, često zasnovana na vrlo dobro uigranoj kolektivnoj glumačkoj igri zasnovanoj na scenskom pokretu za koji je bio zadužen Goran Guksić. Vizuelni elementi predstave su dobro osmišljeni (scenografija i kostim Davor Molnar) i predstavljaju odličan okvir glumačkoj igri… do te mjere da izgovoreni tekst povremeno djeluje gotovo i suvišno. Predstava je nastala u koprodukciji sa Lutkarskim
kazalištem Mostar. - Aleš Kurt TRI PRIKAZIVANJA BOGA, režija: Aleš Kurt, Narodno pozorište Tuzla
Predstavom TRI PRIKAZIVANJA BOGA reditelj Aleš Kurt, koji je ujedno i autor teksta, svojom prepoznatljivom teatarskom poetikom istražuje trenutke neopisivog ljudskog užasa, uzevši za primjer tri ovakva dešavanja iz XX vijeka: Bitku za Staljingrad, Koncentracijski logor Auschwitz i Goli otok. Koristeći se kolekcijom alegorijskih likova koje na scenu donosi odlično uigran ansambl predstave, stilizacijom i scenskim pokretom (Belma Lizde Kurt), reditelj postavlja pitanje mračnih granica ljudskog iskustva bez da upadne u zamku ispraznog filozofiranja na sceni. Ova predstava je postavljena povodom 75 godina Narodnog pozorišta Tuzla.