IZVJEšTAJ  HASIJE BORIĆ-STOJIĆ , SELEKTORICE 42. POZORIŠNIH/ KAZALIŠNIH IGARA U JAJCU

Već  sam ranije pisala , ali vrijedi ponoviti, o razlozima zašto sam  bila inicijatorica da se najstariji    bosanskohercegovački  teatarski   festival, Pozorišne/ Kazališne igre u Jajcu  obnovi. Ne radi se samo o tome što je to moj rodni grad, grad koji ima odavno bogatu, pozorišnu tradiciju,  nego i o potrebi da se očuva  kontinuitet kulturnih institucija Bosne i Hercegovine,  jer to je njegovanje našeg kulturnog pamćenja, bez koga nema ni kulturnog identiteta jedne države. Stoga se posebno zahvaljujem načelniku grada Jajca, Edinu Hozanu,  što unatoč oskudnim vremenima po kulturu, pomaže da one opstanu. Zahvaljujem se i svim sponzorima.

Na početku moram reći da mi je pripala izuzetna čast da ove godine budem selektorica  42.  Igara.  Za mene  je ovo bio veliki izazov , jer  je sezona 2022/2023  bogata odličnim teatarskim ostvarenjima. Sva djela koja sam izabrala tiču se naše suvremenosti, bilo da je riječ o klasicima kakvi su Čehov i Andrić, u kojima su dramaturzi i redatelji pronašli kopču s našim vremenom, potvrđujući njihovu univerzalnost,  ili mladim autorima poput Emine Kovačević.

Izabrala sam slijedeće predstave:

 Jasmin Imamović, Ljetopis o kralju Tvrtku, režija Dino Mustafić,   BKC  iz Sarajevo

 A.P. Čehov, Ivanov, režija Paolo Magelli,  Narodno pozorište Sarajevo

 Roman Sikora, Tri dana ili Uspon i pad gospodina B,režija Tanja Miletić OOručević,  Bosansko narodno pozorište Zenica

Ivo Andrić,Gospođica, režija Đurđa Tešić, Narodno pozorište Republike Srpske Banja Luka

 Emina  Kovačević,  Perzeide, režija Karmen Obrdalj, Narodno pozorište Mostar

Skender Kulenović, Djelidba, režija Miralem Zupčević,  Narodno pozorište Tuzla

 Nina  Mitrović, Sretni ljudi, režija Ivan Leo Lemo,  HNK Mostar

***

Ljetopis o kralju Tvrtku historijska je drama koja govori o jednoj od najvažnijih ličnosti u povijesti Bosne, njegovoj vladavini, društvenim odnosima njegovog  vremena, Tvrtkovim bojevima i ljubavima, te udesu Bosne koji se ponavlja do današnjeg dana. Suvremenost ove predstave sažela bih u izvrsno muzičko rješenje  Damira Imamovića sa kraja drame:  Prvu strofu pjesme  Bosno moja divna mila glumci pjevaju intonativno savršeno, a s njima i publika. A, zatim kreće bolno rastakanje.Druga strofa se pjeva već pomalo muzički modulirano, iščašeno, kao što je i sama Bosna i Hercegovina danas. Slijede bolni rezovi, u kojima se otkida zadnji slog pjesme, koja više ne može da se završi. Haj, u tebi je Sarajevo, puno sevda…Haj, u tebi je Banja Luka uzdah moma….Ali, cijela  predstava daje tračak nade da će ova pjesma u budućnosti biti dopjevana.

***

 Velika Čekovljeva drama Ivanov je drama o intelektualcu umornom od života. Magellijeva  inscenacija nam donosi  novo čitanje Ivanova, iznimnim  teatarskim rukopisom. On je uvijek svoj, originalan i neponovljiv. To je neko „iskošeno“ čitanje ovog djela u kome se melanholija utapa u nervozu, tako da sve postaje zastrašujuća buka, koja odslikava košmar i paniku suvremenog svijeta. Ova aktualizacija nije formalna, on ne slijedi vanjske znakove našeg vremena, već insistira na njegovoj unutrašnjoj dimenziji, haosu i kakofoniji koje uništavaju puteve  i meandre samog životnog smisla.

***

Tri dana ili Uspon i pad gospodina B svojevrsna je persiflaža liberalnog  kapitalizma. Režija Miletićeve je veoma inteligentna, razigrana i maštovita . Ona  glumcima nudi otklon od realističnog načina igre, i  daruje  mogućnost da se do besvijesti  igraju, da otkrivaju  u ovoj crnohumornoj  drami svoj talenat za satirično. Nama nudi mogućnost da bez velikih emocija, a sa puno razuma sagledamo kapitalizam kao sistem koji i nas sve više pritišče.

***

Gospođica Ive Andrića nastala je iz plodonosne suradnje dvije sjajne umjetnice. Vanja Ejdus, prvakinja beogradskog glumišta, prvi put se okušala kao dramaturginja. Iako je vrlo teško dramatizirati Andrićeva djela, Ejdusova je  to učinila briljantno, duboko je prodrla u unutarnju, psihološku dramu glavne junakinje,  vješto inkorporirala i Andrićeve refleksije ovoga djela  koje izgovaraju svi ostali glumci, sudionici predstave. Redateljica Đurđa Tešić ovim glumcima dala je i složene zadatke da osim toga igraju uspješno po neko llica , važnih da se osvijetle glavni lik i njegova tragična sudbina.

***

Svakako treba pozdraviti pojavu mlade, talentirane dramske spisateljice Emine Kovačević , čije su dvije drame uprizorene ove sezone u Narodnom pozorištu u Mostaru.U produkciji Perzeide, dogodio  se onaj sretni trenutak pozorišta, kad izgleda kao da su se četiri žene , autorica teksta, režije i dvije glumice pogledale u oči i rekle: ovo je naša tema, duboko je razumijemo i osjećamo. Rezultat je  istinski potresna predstava, koja je dvjema sjajnim glumicama omogućila da do tančina donesu temu zlostavljanja žena u naš teatar. Jedna od njih je dobro poznata  Gordana Boban, koja je svojim kreacijama već obezbijedila  zlatno mjesto u istoriji bosanskohercegovačkog glumišta.Druga je Fatima Kazazić Obad, čije vrijeme tek dolazi, sudeći po artističkom umijeću a i naznakama dubokog emotivnog registra koji nosi u sebi.

***

Djelidba Skendera Kulenovića osuđena je na zabranu od tadašnje komunističke cenzure na prvoj premijeri u Sarajevu 1947.  Skender je kažnjen premještajem u Mostar.Radnja drame odvija se u Tufkinoj kahvi, gdje se sastaju predstavnici  Bošnjaka, Hrvata i Srba  da podijele pomoć koja  je stigla u Gluhu  Bukovicu. Svako se bori da njegov narod dobije što više,  a zapravo svi se bore za svoj lični interes. Mirlem Zupčević je prepoznao univerzalnu vrijednost drame, koja iako davno pisana, vrišti svojom aktuelnošću.  Prišao s velikim poštovanjem prema velikom piscu, postavio je integralni tekst, a njegov glavni zadatak bio je osmisliti tipove i likove u drami, ogoliti karaktere, naglasiti Skenderov neponovljivi humor. Njegov rad iskusnog pedagoga glume uveliko je pomogao svim kolegama glumcima da naprave upečatljive i duhovite likove.

***

Sretni ljudi svojevrstan je esej o pozorištu, bez  klasične dramske strukture. Stvarna publika u teatru  sluša i gleda niz unutarnjih monologa  gledalaca jedne predstave, koji tek povremeno imaju dodirnih tačaka. Unutarnje radnje nema, to je tek slika jednog neurotičnog, iščašenog vremena koje živimo, tragična slika našeg vremena u kom se ljudi opijaju, drogiraju, maštaju o ljubavi, o svojim budućim karijerama. Izdvojila bih veoma duhovitu, tragikomičnu  igru glumca koji ima samo jednu repliku u komadu koji se gleda, a i nju  ponekad zaboravi , pritisnut svakojakim nevoljama koje mogu zadesiti glumca što dva sata nepomično stoji  na sceni. Mislim da  je Pehar   pronašao najtačniji način igre i put  kako  da osvoji naklonost i empatiju gledalaca.